Webáruház indítás: kötelező bejelentések és jogi teendők egyszerűen
2025-08-12 16:19

Egyre több vállalkozás indul online értékesítéssel, de sokan nem ismerik a webáruház indításához és működtetéséhez szükséges bejelentési kötelezettségeket. Segítünk!

Érdemes olyan webfejlesztőt vagy online marketing partnert választani, aki nemcsak technikai és marketing-értékesítési támogatást nyújt, értékesítési stratégia és folyamat kialakításában is segít, de komplett támogatást nyújt egy online vállalkozás indításakor – és mindezt valós, referenciákkal alátámasztható, bizonyítható tapasztalatokkal teszi.
Ezzel nemcsak időt és vesződséget spórolhatunk, de hosszútávon megvéd a büntetésektől is.

Egyre több webáruház indul – de mi a helyzet a bejelentési kötelezettségekkel?

Mi a GoWeb-nél 2011 óta foglalkozunk webáruházak építésével

Az elmúlt években robbanásszerűen nőtt az online értékesítést tervező vállalkozások száma. Nap mint nap keresnek meg minket olyan cégek és magánvállalkozók, akik webáruházat szeretnének indítani – vagy meglévő tevékenységüket bővítenék online kereskedelemmel –, viszont nem tudják pontosan, milyen bejelentési kötelezettségeik vannak a vállalkozás indulásakor vagy bővítésekor.

Mi a GoWeb-nél 2011 óta foglalkozunk webáruházak építésével, és 2015 óta teljeskörű támogatást nyújtunk ügyfeleinknek, Több évtizedes tapasztalatunk alapján számos sikeres webáruház létrehozásában vettünk részt, és ezek tapasztalatait szeretnénk most megosztani, hogy ne a büntetéssel, vagy a hiánypótlás igényével kopogjon a postás az ajtón.

Az alábbi útmutatóban összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat.

1. Tevékenységi kör bővítése (TEÁOR)

Ha vállalkozásod jelenleg nem rendelkezik online kereskedelemre vonatkozó TEÁOR kóddal, akkor 2025. január 1.-től már nem szükséges a eddig alkalmazott TEÁOR'08 nómenklatúra vonatkozó 4791 – „Csomagküldő, internetes kiskereskedelem” tevékenységi kört bejelenteni.

  • Az új TEÁOR'25 szabályozás értelmében a tevékenységi körök meghatározása és bejelentése a valóban értékesített termékek kategóriája alapján történik, így az adott termékkörhöz tartozó TEÁOR kódot kell feltüntetni.
  • A módosítást a cégbíróságon vagy egyéni vállalkozóknál az Ügyfélkapun keresztül tudod bejelenteni.
  • Bővebben: TEÁOR kódok hivatalos listája.

Amennyiben vállalkozásod még a régi TEÁOR kódokat alkalmazza, az alábbi linken lehetőség van a régi kódokat, az újra átalakítani és leellenőrizni.

2. Bejelentés az önkormányzatnál – Országos Kereskedelmi Nyilvántartási Rendszer (OKNYIR)

Minden, kiskereskedelmi tevékenységet végző vállalkozásnak – így a webáruházaknak is – be kell jelentkezniük az Országos Kereskedelmi Nyilvántartási Rendszerbe.

  • A bejelentést az üzlet helye szerinti jegyzőnél kell megtenni, a „Kereskedelmi tevékenység bejelentése” nyomtatványt leadásával vagy ha nincs fizikai üzlethelyiség, akkor a székhely szerinti önkormányzatnál.
  • A rendszer célja, hogy a hatóság nyilvántartsa a kereskedelmi tevékenységet folytató vállalkozásokat.
  • Jogszabály: 2005. évi CLXIV. törvény a kereskedelemről
  • Online nyilvántartás: OKNYR felület
  • A bejelentés történhet elektronikusan, az E-önkormányzat portálon keresztül (Itt keresd: „Kereskedelmi tevékenység bejelentése”.), személyesen az illetékes önkormányzati ügyfélszolgálaton, vagy postán.

FONTOS!

  • A bejelentést már a tevékenység megkezdése előtt meg kell tenni.
  • Ha változás történik (pl. webáruház címe, termékkör), azt 15 napon belül szintén le kell jelenteni.

Amennyiben eddig nem tetted meg, ne késlekedj vele és pótold mielőbb, mert a bejelentés hiánya a helyileg illetékes jegyző, vagy a Fogyasztóvédelmi Hatóság nem csak több százezer forint bírságot szabhat ki rád, hanem a bejelentésig a kereskedelmi tevékenység ideiglenes, vagy akár végleges megszüntetését is elrendelheti.

3. Egyéb jogszabályi megfelelések

A webáruház indításakor nem csak a bejelentés fontos, hanem több más kötelezettségnek is meg kell felelni. Ezekről már részletesen írtunk előző blogcikkjeinkben, segítségképpen betettük a kapcsolódó linkeket.

Egyéb jogszabályi megfelelések

Tapasztalataink szerint a Hatóságok ezen megfeleléseket vizsgálják először. Szerencsére a büntetés nem azonnali, hanem az ellenörzést követően első lépésben jellemzően hiánypótlásra hívják fel a webáruház üzemeltetőit. Miért érdemes rendszeresen - akár most - leellenőrizni mindezeket, elkerülve a büntetést, míg a hatósági ellenőrzési és végrehajtási gyakorlat nem változik?

  • Jogszabályi változások – Az e-kereskedelmi szabályozás gyakran frissül, új fogyasztóvédelmi előírások lépnek életbe, amelyeket az ÁSZF-nek tükröznie kell.
  • GDPR megfelelés – Az adatvédelem szigorúbbá vált, ezért az ÁSZF-ben szereplő adatkezelési szabályokat is frissíteni kell, hogy megfeleljenek a hatályos előírásoknak.
  • Panaszkezelési követelmények – A vásárlói jogok erősödtek, az ÁSZF-ben világosan és érthetően kell megjeleníteni a panaszkezelés menetét.
  • Online fizetési módok változásai – Ha új fizetési megoldásokat vezettél be, azoknak is helyet kell kapniuk az ÁSZF-ben.
  • Bizalomépítés – Egy naprakész, jogszerű ÁSZF növeli a vásárlói bizalmat, csökkenti a vitás helyzeteket és segíti a gördülékeny ügyintézést.

4. Miért érdemes szakértő segítséget kérni?

Tapasztalataink szerint a legtöbb induló webáruház tulajdonosa nem a technikai részleteken akad el, hanem azon, hogy nem teljesíti időben a jogszabályi kötelezettségeket, vagy egyáltalán nem foglalkozik velük. Ez pedig bírságot, sőt akár a tevékenység felfüggesztését is eredményezheti. Ráadásul az e-kereskedelem, így a webáruházak is kiemelt ellenőrzési célpontok mind a NAV, mind a Fogyasztóvédelmi Hatóság számára. Nemcsak hallomásból, de saját tapasztalatból is ismerünk olyan webáruházat, amely ezen hiányosságok miatt több százezer forintos bírságot kapott.


Érdemes olyan webfejlesztőt vagy online marketing partnert választani, aki nemcsak technikai és marketing-értékesítési támogatást nyújt, értékesítési stratégia és folyamat kialakításában is segít, de komplett támogatást nyújt egy online vállalkozás indításakor – és mindezt valós, referenciákkal alátámasztható, bizonyítható tapasztalatokkal teszi.
Ezzel nemcsak időt és vesződséget spórolhatunk, de hosszútávon megvéd a büntetésektől is.

Mi a GoWeb csapata 2011 óta segítünk a webáruház-tulajdonosoknak nemcsak a technikai megvalósításban, online marketingben és értékesítési stratégia és folyamat kialakításában, hanem a jogszabályi megfelelésben is – így ügyfeleink biztonságban, gördülékenyen tudják elindítani online boltjukat.


Webáruház indításán gondolkodsz,
vagy meglévő vállalkozásodat szeretnéd online értékesítéssel bővíteni?

Fordulj hozzánk bizalommal! Több mint 10 év tapasztalatunkkal és számos sikeres webáruházzal támogatunk az első lépéstől egészen a teljes működésig.

> Lépj kapcsolatba velünk a GoWeb.hu kapcsolat oldalán, vagy töltsd ki a lenti űrlapot!

VEDD FEL VELÜNK A KAPCSOLATOT, KÉRJ AJÁNLATOT

  • *
  • *
  • *












  • *
  • * kötelezően kitöltendő mező
    VÁRJUK HÍVÁSOD
    +36 70 622 22 89
    KÜLDJ LEVELET
    info@goweb.hu
    KERESS FEL MINKET
    Budapest
    Tatabánya
    Esztergom
    KÖVESS MINKET
    Facebook
    LinkedIn