Akciós árak megjelenítése jogszerűen
2025-06-11 13:48

A webáruházakat érintő 2022.05.28.-án életbe lépő jogszabályváltozások szabályozzás a termékek lista és akciós árának megjelenését és bevezeti az "árcsökkentés bejelentése" szabályozását.

Az első és legfontosabb pontja az új szabályozásnak, hogy vitás esetben ezentúl a webshopoknak kell bizonyítaniuk kell, hogy a korábbi ár megállapítása jogszerű volt. Ezt a hatóság felé vagy az ártörténet bemutatásával, vagy más, hitelt érdemlő módon kell igazolniuk.

Ha nem egy-egy konkrét termékre, hanem a teljes kínálatra vonatkozó általános árcsökkentést jelentünk be, akkor is szükséges minden egyes terméknél a korábbi árat a fent leírt módon feltüntetni. A szabályozás lényege, hogy akció vagy árcsökkentés esetén mindig fel kell tüntetni a korábbi árat (például áthúzva), és ehhez viszonyítva kell megadni az akciós árat.

A korábbi ár kizárólag az lehet, amely az akció kezdete, vagyis az árcsökkentés bejelentése előtti legalább 30 napban alkalmazott legalacsonyabb ár volt.

A fentiekből következik az is, hogy ha az akció bejelentését megelőző harminc napban az adott termékre vonatkozóan már volt akció hirdetve – akár csak egy napra is -, és utóbb a termék árát ehhez az akcióhoz képest megemelték, akkor az új akció hirdetésekor az előző akciós árat kell bázisnak venni, az minősül majd korábbi árnak, amihez képest a mostani akció mértékét kommunikálni lehet.

Akciós ár megjelenítése

A fenti kép azt a speciális esetet vizsgálja, ha az akció bejelentését megelőző 30 napban már volt hirdetve akció a termékre, és azóta az ára emelkedett, akkor az új akció meghirdetésekor az előző akciós árat kell alapul venni a kedvezmény mértékének kommunikálásához, így a 10%-os akció kommunikálása nem megfelelő.

Újonnan bevezetett termékek akciós ára helyett a "Bevezető ár" fogalmát kell használni.

Új termékek bevezetésekor a kötelező referencia időszak 15 nap. Ebből következik, hogy az első 15 napban nem hirdethető "akciós ár", mivel még nincs "korábbi ár". Helyette "bevezető ár" alkalmazható, de ekkor figyelembe kell venni, hogy ez a bevezető ár lesz a bázis, ha később akciót hirdetnek rá.

Kivételek az akciós árak szabályozása alól:

A 30 napos szabály nem vonatkozik:

  • romlandó vagy rövid ideig eltartható termékekre,
  • szolgáltatásokra,
  • digitális tartalmakra és digitális szolgáltatásokra.

Kuponok és akciós kódok esetén:

  • Ha minden vásárló számára elérhetők, akkor a 30 napos szabályt alkalmazni kell.
  • Egyedi, személyre szabott kedvezményekre (pl. törzsvásárlói akciók) viszont nem vonatkozik ez a kötelezettség.

Segítünk, hogy ne legyen gondod!

A GoWeb és a MarketingMindenkinek szakértői segítenek neked a megfelelő akciók, árak és kampányok kialakításában.

> Vedd fel velünk a kapcsolatot!