

Alfa 159 szívósor csere
2019-05-03 20:38
Az alábbiakban leírom, hogy mi kell 159-es Alfán a szívósor cseréjéhez, a leírás a 2db-ból álló Magnetti Marelli szívósorhoz készült, de nagyjából megegyezik a Pierburgéval is, nem túl sokat fényképeztem, úgyhogy a képek az internetről származnak. Én minden tömítést cseréltem, úgyhogy felsorolom, de van aki pl az EGRnél lévő lemezeket újra visszarakja. Én fenthagytam a vezérlést, szóval a leírás a magasnyomású bordáskerekének rögzítésével van, elvileg ezt csak az 1.9-es motorokkal lehet megcsinálni. A szétszedésnél nem írok pontos méretet a csavarokhoz. A leírásért felelősséget nem vállalok.
Szükséges eszközök, tömítésék:
Szívósor O gyűrű, olaj, hőálló: 55x3.5mm
Keverő O gyűrű, olaj, hőálló: 70x3.5mm
EGR-Szívósor tömítés: 55191883
EGR alsó tömítés: 46773082
Szívósor tömítés: 46816020 (Én Elringet vettem, szerintem a gyári is az)
Fojtószelep tömítés: 55205453 (GM kód, Fiatot nem találtam, de erre jót hoztak a boltba)
M6x40mm (10mm menet a végén), ezzel rögzítjük a magasnyomású bordáskerekét.
Ha eltávolítod a lapátokat akkor 4db M6x16mm süllyesztettfejű, belső kulcsnyílású csavar
Szerszámok ami mindenképp kell:
Dugókulcs készlet
E-torx szett
Click-R fogó a bilincsekhez (elvileg Oetiker, de nekem tökéletes volt a legolcsóbb 1600Ft-os)
2 körmös 75mm-es csapágylehúzó
Csavarhúzók, fogók.
Féktisztító (nekem 3 dobozzal fogyott)
Menetrögzítő
A szerelés menete:
1. Jobb első kerék leszed, felbakol, váltó üresbe, akku negatívot szedjük le.
2. A hűtőből minimum 2 liter fagyállót le kell engedni, a leeresztő csap a radiátor jobb alsó sarkán van, nekem vízpumpafogóval nagyon óvatosan sikerült kinyitni (valószínűleg a közepébe jó valamilyen kulcs, nekem ki volt gyilkolva), van mellette egy kis műanyagcsöcs amire tudsz tenni egy hoszabb csövet a leeresztéshez. Ez azért kell, mert a szívósorba megy a hűtővíz, ha nem engeded le a szívósor alá a szintet be fog folyni a motorba.
3. Vezérlés burkolat műanyag fedél leszedése, 5 csavar fogja, az általam talált leírásokkal ellentétben nem kell leszedni a motortartó bakot

4. A főtengelyt addig forgatjuk (19-es fej) ameddig a magasnyomású pumpa bordáskerekén a két csavart be nem tudjuk tenni a képen látható módon (amúgy vettem a leírásban szereplő 40mm csavarokat, de a szerelésre elhagytam, a műanyag burkolat csavarjaival tökéletesen helyettesíthető).

5. EGR leszerelése (6 csavar, elektromos csatlakozó)

6. Fojtószelepház leszerelése

7. EGR ház leszerelése (nem találtam képet, de 3 csavar + 2 torx-e fogja).
8. Visszatérő gázolaj gyüjtő leszerelése (2 csavar, a jobb oldali csatlakozóhoz vagy kell szétszedő szerszám, vagy két csavarhúzóval simán oldható)

9. Szelepfedélen lévő fém vízcső leszedése (Képen a jobb felső, nem a piros, a képen 2 csavar tartja, de 3-ra emlékszem)

10. Magasnyomású cső leszerelése a pumpáról (képen a 3-as, az egyik oldal villás 17 a másik villás 13)

11. Magasnyomású pumpa elektromos csatlakozó leszerelése (előző képen)
12. Üzemanyag cső leszerelése a magasnyomású pumpáról (2 csavarhúzó)
13. Pumpa 3 hátsó anya leszedése
.jpg)
14. Pumpa bordáskerék anya lelazítása (22mm)
15. Tegyünk egy rongyot vagy kartonpapírt a magasnyomású alá, mert a magasnyomású pumpa a kerékbe egy ékkel kapcsolódik amit könnyen elhagyhatunk
16. 75mm-es csapágylehúzó pont befér a magasnyomású lehúzásához, de hozzátenném, hogy egy 22-es dugókulcsot a meglazított csavarra téve simán leüthető.
17. Magasnyomású pumpa leszedése
18. Motor mögötti kartergáz lecsapató leszerelése (érdemes tükörből nézni, 3 csavar fogja, a felső kettő a szívósoron van. (Asszem a két felső 10-es az alsó 13-as), a két felső csövet szedjük le a bilincsfogóval, én nem szedtem le az alsó csövet csak eltoltam a tűzfal felé)

18. A 9 összefogató csavart ha kitekerjük a szívósorból már csak 2 csavar tartja egymáshoz a fém és műanyag részt, ha szétválasztjuk a műanyag rész leszedhető külön.
19. A magasnyomású pumpa bal oldali tőcsavarjától nem jön le a fém szívósor, szedjük ki ezt (Vagy tőcsavar kihajtóval, vagy simán 2 6-os csavart rászorítva dugókulcsal kijön)

20. Ahogy leszedjük a szívósort szedjük le a motor elektromos csatlakozóját (én nem szedtem ki a motort a motort 3 csavar fogja, 2 látszik a 3. átmenő a szívosor másik felén a bordás felöntésmelletti beugróban).
Amennyiben eltávolítjuk a lapátokat tépjük le ezeket fogóval a szívósorrol, majd a fogaskerékkel együtt kicsúszik a tengely lefelé ha levesszük a műanyag fedelet. A tengely helyére 6-os menetet fúrva m6 x 16mm süllyesztett fejű belsőkulcsnyílású csavart menetrögzítővel beragasztottam.
Az összeszerelés fordított sorrendben történik, amire figyelni kell, hogy az elektromos csatlakozókat össze lehet keverni, jegyezzűk meg, hogy az egr a szürke, mert ha összekeverjük szedhetjük le megint a szívósort.
Meghúzási nyomaték ahol számít az a magasnyomású bordáskerék csavarja, ez 50nm (én menetrögzítővel is beragasztottam). Ne húzzuk túl, mert a magasnyomású bordáskerék elrepedhet.
Komplett összeszerelés után a biztonság kedvéért 2x forgassuk át a motort a főtengely anyájánál, nehogy bármi gáz legyen.